Dlaczego biegasz?

Dlaczego ja właściwie biegam…

Pytanie o cel to jedno z najważniejszych pytań, które każdy człowiek powinien sobie zadać na samym początku każdego działania, a potem powtarzać je raz na jakiś czas, żeby upewnić się, że postawione cele są nadal aktualne.

Dlaczego biegamy? – żeby wygrywać, żeby biegać szybciej, żeby schudnąć, żeby być w formie, żeby wrócić do formy, żeby przebiec maraton, żeby przebiec maraton poniżej … godzin, żeby wyrwać się z domu, żeby być z przyjaciółmi, żeby spędzić czas samotnie, żeby pomyśleć o życiu, żeby nie myśleć o życiu… powodów jest nieskończenie wiele i nie wszystkie można zrealizować tak samo, dlatego tak ważne jest to, żeby wiedzieć dokąd się zmierza, bo tylko wtedy można dobrać właściwe środki do realizacji swoich zamierzeń.

O ile większość osób jest w stanie powiedzieć ogólnie, dlaczego biega, to niewielu z nas jest w stanie wskazać konkretnie obrany cel oraz konkretne środki, które stosuje, aby ten cel osiągnąć. Wynikiem tego, że nie mamy jasno sprecyzowanego celu jest często frustracja, spowodowana brakiem zakładanych efektów działania, stagnacją i brakiem motywacji. Prawda jest taka, że jeżeli nie wiesz co chcesz osiągnąć, to jesteś jak dziecko we mgle – każdy krok jest niepewny, każde potknięcie boli, a żaden udany ruch nie przynosi satysfakcji – tylko jeszcze więcej niepewności… drepczesz więc w miejscu, trochę z rutyny, bo tak jest łatwiej, bo jesteś w swojej strefie komfortu, bo nie wiesz co zrobić… …to błędne koło, w którym tkwi wielu z nas, a pierwszym krokiem do wydostania się z niego jest odpowiedź właśnie na to jedno fundamentalne pytanie – dlaczego ja tak naprawdę biegam?

Wyznaczenie jasnych celów biegowych pozwoli Ci zrealizować swoje biegowe marzenia, lub zbliżyć się do stanu, który chciałeś osiągnąć poprzez bieganie. Dobrze określone cele potrafią zdziałać prawdziwe cuda – dzięki nim możesz mierzyć swoje postępy, możesz zaplanować swój rozwój w dłuższej perspektywie, wreszcie możesz realnie spojrzeć na to gdzie się znajdujesz i czy kierunek twoich działań jest z nimi zgodny. Cele zwiększają motywację, poprawiają koncentrację, ułatwiają podejmowanie trudnych decyzji i zwykle przyspieszają Twój rozwój.

sea-of-fog-373782_1280

Co w takim razie trzeba zrobić? Jak wygląda dobrze określony cel?

Najbardziej popularna koncepcja formułowania celów opiera się o pięć podstawowych zasad, zakładających, że cel powinien być:

– Skonkretyzowany (specific)

– Mierzalny (measurable)

– Osiągalny (achievable)

– Realny (realistic)

– określony w czasie (time-bound).

Pierwsze litery tych zasad w języku angielskim tworzą akronim SMART – inteligentny, bystry, sprytny.

Czasami do tych pięciu zasad dodaje się jeszcze dwie:

– ekscytujący (exciting)

– zapisany (recorded)

co razem tworzy po angielsku akronim SMARTER, czyli bardziej inteligentny, bystrzejszy, sprytniejszy.

Trenujmy i planujmy więc bardziej inteligentnie.

Formułując swoje cele pamiętaj o tych zasadach i upewnij się, że swój cel określiłeś jednoznacznie i precyzyjnie, że możesz zmierzyć stopień jego realizacji, że jest on dla Ciebie możliwy do realizacji, że jest ambitny, że ustaliłeś ramy czasowe jego osiągnięcia, że naprawdę chcesz go zrealizować oraz że nie zapomniałeś tego wszystkiego zapisać – ta ostatnia kwestia jest bardzo często niedoceniana, a w rzeczywistości jest najważniejszym etapem, stanowiącym pierwszy realny krok w dojściu do celu.

Oczywiście, jeżeli ktoś po prostu lubi biegać i to jest jego motywacją, to być może nie potrzebuje stawiać sobie konkretnych celów do realizacji, ale nawet wtedy warto zastanowić się nad tym co konkretnie robić, żeby zapewnić sobie możliwość realizacji swojej pasji jak najdłużej i bez niepotrzebnych przerw.

Dlaczego ja właściwie biegam?

– chcę biegać szybciej,

– chcę być w lepszej formie,

– chcę żyć dłużej, zdrowiej i lepiej,

– sprawia mi to przyjemność.

Moje powody są ogólne i trudno uchwytne, ale do ich realizacji wyznaczam konkretne cele, np.: w 2017 r. chcę przebiec maraton z czasem poniżej trzech godzin. Ktoś może pomyśli, że to dość banalny cel, ale to, czy tak jest, zależy całkowicie od tego kto, w jakim czasie i na jakim etapie biegowego rozwoju taki cel sobie postawi. Czy ten cel spełnia dla mnie koncepcję SMARTER? – dzisiaj uważam, że tak właśnie jest.

Ten wpis jest nie tylko o bieganiu, ale o życiu w ogóle. Jeśli go przeczytałeś to weź kartkę – NIE, nie później – TERAZ. Napisz to, o czym myślałeś przed chwilą, napisz jakie są Twoje cele, te najważniejsze i te mniejsze, te biegowe i te życiowe – one muszą współgrać. Zapisz je na kartce i powieś na tablicy, albo noś w kieszeni – niech będą z Tobą, żebyś nie zapomniał o najważniejszym…

… dlaczego biegasz …tak naprawdę, dlaczego.

 

One Reply to “Dlaczego biegasz?”

  1. Dzięki, to bardzo ważne, żeby uświadomić sobie co się chce osiągnąć i spokojnie realizować swój cel, a nie miotać się bez ładu i składu, a napisanie planu to faktycznie podstawa – wiem bo przetestowałam.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.