Po co biegaczowi ćwiczenia stabilizacyjne?

Ostatnio sporo mówi się i pisze o ćwiczeniach stabilizacji – pełno jest artykułów zachęcających do tego typu ćwiczeń, ale rzadko można spotkać dobry opis tego po co tak naprawdę należy je wykonywać. Dodatkowo, sam trening stabilizacji jest raczej mało atrakcyjny, szczególnie dla mężczyzn i przegrywa zwykle rywalizację z treningiem siły, kolejnym wybieganiem, treningami specjalistycznymi albo z siłą biegową.

Nie chcę w tym poście zagłębiać się w kwestie fizjologii, budowy i mechaniki mięśni; chcę jedynie przy pomocy prostej analogii pokazać jak najprościej czemu te ćwiczenia mają służyć, aby uzmysłowić wszystkim co dzieje się z organizmem biegacza, który zaniedbuje ten aspekt treningu.

maly-technik Jestem na tyle stary, że pamiętam jeszcze zestawy młodego technika, z których składałem różne dźwigi i pojazdy – teraz znowu są dostępne, w odświeżonej, kolorowej wersji… ale do rzeczy – wyobraź sobie, że budujesz samochód ze zdjęcia i testujesz swoje dzieło na nierównym chodniku.

Przyjmijmy, że Twój pojazd składa się z elementów karoserii, silnika, baterii i śrubek:

– trenując siłę ogólną, albo siłę biegową wzmacniasz silnik i karoserię;

– trenując wytrzymałość ładujesz swoją baterię,

– trenując stabilizację dokręcasz nieustannie odkręcające się śrubki.

A teraz wyobraź sobie, czym wolisz się bawić 🙂 … autem z mocnym silnikiem i wzmocnioną karoserią, które rozleci się po kilku minutach, czy dobrze skręconym autem, które toczy się spokojnie po drodze?

– Ja chcę mieć i szybkie i dobrze skręcone – dlatego właśnie trenuję zarówno siłę jak i stabilizację 🙂

Kontynuując narrację mojej analogii:

– im szybciej i dalej chcesz jechać, tym bardziej musisz dbać o dokręcanie śrubek;

– im masz większy pojazd, tym większe siły działają na Twoje śrubki i całą karoserię;

– siła i wytrzymałość silnika Twojego pojazdu nie powinna przekraczać siły i wytrzymałości śrubek, które trzymają go w całości – inaczej cała konstrukcja rozpadnie się.

Proste i oczywiste? …przyjrzyj się tysiącom biegaczy, którzy co chwila przerywają swoje cykle treningowe z powodu kontuzji i urazów…

Biegaj szybko, długo i bez kontuzji – dobra stabilizacja to Twoja podstawa!

Dodaj komentarz